Letöltések

AZ ÖKOPÁRT

alapítva: 2005-ben
„Te magad légy a változás,
amelyet látni szeretnél!”

Hitvallásunk, az Élőlánc Credo


Földbirtok-politika:
Kié legyen a föld?

-----------------
Miért akarjuk megmenteni Kishantost?

>>> a közösségi közlekedésért Sajtóvisszhang Igen: igen, nem: nem - Válasz Kósa Juditnak
Igen: igen, nem: nem - Válasz Kósa Juditnak
2006. február 17. péntek, 19:55
Share/Save/Bookmark
A Népszabadság 2006. február 14-én közölte N. Kósa Judit Talán, igen című írását. A sok tévedést és értetlenséget tartalmazó írásra Lányi András válaszol.

Kedves Kósa Judit!

Előítéletekkel a vita reménytelen, de mégis. A zöldek az élővilág pusztítására, a világ lebetonozására és elcsúfítására örökös, egyhangú nemmel válaszolnak. Mint a szakszervezetek (nem a hazaiak) a kizsákmányolás, a jogvédők az emberi jogokat ért sérelem megannyi, változatos formájára. Ez a dolguk. De ahány nem, ugyanannyi szenvedélyes igen: igen, az élővilág gazdag sokféleségére, igen, a levegő ízére, a tiszta ivóvízre, az utca vagy az erdő csendjére stb. S ez a sok-sok igen, az élet számára talán még a gépkocsinál is fontosabb dolgokra, ma már nem jámbor óhaj vagy nosztalgiázás: társadalompolitikai programmá, gazdaságfilozófiává állt össze, könyvtárakat tölt meg, egyetemeken tanítják. Legújabban a hazai politika színterein is megjelent. Az Élőlánc Magyarországért programjából, akit érdekel, megismerheti az ökológiai politika elgondolásait egy fenntartható, sőt, szerethető, élhető világról. Más kérdés, hogy a program - jeles szakemberek sora dolgozott rajta - a sajtó szorgalmas munkásait nem tette kíváncsivá, hogy bemutassák, és nem jutott nyilvánossághoz. Semmi, ami az Élőlánc Magyarországért néven alakult mozgalomra utal. Hogy miért, nem az én dolgom kideríteni.

Azt viszont szeretném, ha tudná: a "zöldek" lelkes hívei az autóparkolóknak. Legszívesebben minden autóst rábeszélnénk, hogy személyisége külső, négykerekű fémburkát hagyja olcsó, biztonságos parkolóházakban - a belvárosi tömegközlekedés végállomásain. A tömegközlekedés fejlesztése pedig kifejezetten jót tenne az autósok életminőségének - ha csak nem azért ülnek a volán mögé, hogy dugókban rostokoljanak naphosszat. Az elővárosi vasúthálózat - amit a 4-es metró árából teljes egészében ki lehetne építeni - százezrek gondját oldaná meg, aki ma kénytelenek autóba ülni. Mellesleg, azért menekültek ki az elővárosokba, mert a főváros belsejét a gépkocsiáradat lakhatatlanná tette.

A fővárost elkerülő autópálya kiépítését minden környezetvédő repesve várja. Ne haragudjon ránk, hogy tudjuk: az "északnyugati átjáróra" nincs szükség, az még több forgalmat vonzana a budai dombvidékre, és gyorsítaná annak tragikus beépítését. Nem akarunk Zsámbék és Herceghalom között egy új metropoliszt, ez tény, miközben az ország távolabbi vidékei lassan elnéptelenednek.

Dél-Buda és Dél-Pest között szerintünk az 1-es villamos vonalának meghosszabbítása javítaná a közlekedést, Észak- és dél-Buda között néhányszáz méter villamospálya kiépítése. A 4-es metró mérhetetlen áron semmit sem old meg ezekből. Amit megold, a felszíni tömegközlekedés feltételeinek javításával összehasonlíthatatlanul olcsóbban oldhatnánk meg.

A Zengőből nem mi csináltunk kabarét, hanem az össze-vissza hazudozó magyar hadvezetés. Nem tudhatjuk, mennyire fontos a lokátor a Zengőn, de lokátor sokfelé van és sokfelé elhelyezhető, viszont az Északi Mecsekben összefüggő nagyobb erdőség már csak ezt a pár hegyet borítja. Bánáti bazsarózsából pedig máris kevesebb van a világon, mint lokátorból.

Látja, az elővárosi vasútra, a bánáti bazsarózsára, a természetvédelmi területekre, az alkotmány tiszteletére mi, "zöldek" mondunk igent.

A hulladékot pedig elsősorban nem tárolni kell, hanem csökkenteni, újrahasznosítani, visszagyűjteni (ha göngyöleg az illető) - erre is hiába mondott igent a Hulladék Munkaszövetség, sőt, maga a környezetvédelmi miniszter is, a törvényt végül a nagy szemetelő iparágak kiherélték. Ugyanerre a sorsra jutott az EU bizottságai elé terjesztett (igen mérsékelt) tervezet a kémiai biztonságról.

Mennyi "nem" az életre, a környezetvédők igyekezetére, a zöld igenre.

Biztos, hogy jól választotta meg az ellenfelét, kedves Kósa Judit?

Lányi András

 

Képtár térkép

Joomla! Template by Red Evolution - Joomla Web Design