Letöltések

AZ ÖKOPÁRT

alapítva: 2005-ben
„Te magad légy a változás,
amelyet látni szeretnél!”

Hitvallásunk, az Élőlánc Credo


Földbirtok-politika:
Kié legyen a föld?

-----------------
Miért akarjuk megmenteni Kishantost?

>>> ... és még Beszámoló BKV közmeghallgatás rendHagyó módon
BKV közmeghallgatás rendHagyó módon
2008. március 14. péntek, 09:19
Share/Save/Bookmark
Vita a járatritkítási tervekről

Sajátos közmeghallgatásban volt azoknak része, akik az újságok és egyéb médiumok tájékoztatása alapján vették a fáradtságot és megjelentek a MŰ egyetem (BMGE) Informatikai Tanszékén. Mint a helyszínen kiderült, a BKV nem szándékozott nyílt széles társadalmi vagy úgynevezett lakossági közeghallgatást tartani, hanem kizárólag a partner civil szervezetekkel gondolta letudni a kötelezően letudandót. A Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület (VEKE) nem így gondolta, és a jelek szerint ismét neki volt igaza.



Ennek köszönhetően az eredetileg fél négyre meghirdetett helyszínen már kevéssel három óra után olyan tömeg gyűlt össze, hogy a mintegy hatvan ülő és még további hatvan állóhelyet egy szempillantás alatt megtöltötte az érdeklődők hada. Ennek ellenére még így is több mint 30-40 ember rekedt kint úgy a teremből, hogy bent már egy gombostűt sem lehetett leejteni. A levegő azonnal elfogyott, és amikor a háromnegyed négykor megérkező Hagyó Miklós főpolgármester-helyettes úr ezt megtapasztalta, akkor egy-kettőre sürgősnek találta a helyzet rendezését.

Szerencsének vagy az intézmény jóindulatának hála 4 órára átvezették az ekkorra már több mint 200 fősre duzzadt tömeget egy nagy előadó terembe, ami természetesen csurig megtelt, de végre kultúrált módon elkezdődhetett az érdemi társadalmi párbeszéd.

Közel háromnegyed órán keresztül tartott a BKV szempontjának az ismertetése, majd utána következhetett a civil szervezetek képviselőinek és az állampolgároknak a kérdéseinek a feltevése, melyekre csoportokban összefoglalva kaphattak a kérdezők és jelenlévők a BKV vezetőitől választ.

Közben bevonultak a Greenpeace aktivisták és táblákon adtak nyomatékot a későbbi kéréseiknek.

Ignáth Márk vitavezetőtől elsőként Lenkei Péter a Levegő Munkacsoport képviseletében kapott szót, aki főképpen arról beszélt, hogy ő elsősorban egy utas barát BKV –t látna szívesen, ahol nem a működtetésre fordított forintok és fillérek számítanának az első helyen, hanem az, hogy ő mint utas a vállalat számára az első és legfontosabb legyen és ahol példát mutatnak a környezetvédelemből az egész társadalom számára. Hozzászólása nagy tapsot aratott.

Rögtön utána következett Vitézy Dávid a VEKE képviseletében, aki már jóval dörgedelmesebb hozzászólást intézett a jelenlévő BKV Rt. vezetőihez és a felső padsorokban megbújó Hagyó Miklós főpolgármester-helyettes úrhoz, megemlítve azokat a hibás szakmai és politikai lépéseket és döntéseket, amelyek a mai napig elvezettek. Hozzászólása vége felé Vitézy Dávid személyesen is megszólította Hagyó Miklós főpolgármester-helyettes urat, felelőssé téve a város vezetését a mostanra kialakult helyzetért. Azt hiszem, hogy nem kell különösebben hangsúlyoznom, hogy a hozzászólását vastaps fogadta.

Itt szeretném megjegyezni, hogy értetlenül állok az előtt, hogy a Főváros vezetése úgy tett ezen a közmeghallgatáson mintha semmi köze nem lenne ehhez az egész ügyhöz, illetve magához a BKV-hoz mint állami tulajdonú és fővárosi üzemeltetésű céghez.

A vitavezető - személyes érintettség okán a sok jelentkező ellenére – viszontválaszra Hagyó Miklós főpolgármester-helyettes úrnak adta meg a szót. Válaszából csak úgy ömlöttek a már unalomig ismételt frázisok, melyet az értő hallgatóság érzékelt és ennek megfelelően tapsot sem kapott.

Számos hozzászóló következett még, amelyek közül még hármat emelnék ki.

Az első a vakok és gyengén látok képviseletében hozzászólt fiatalember volt, aki megköszönte a BKV eddig megtett és elért eredményeit melyek számukra, mint mondta érezhető és jelentős segítséget nyújtanak a tömegközlekedésben a mindennapokban. Hozzászólását elismerő taps fogadta.

A második a Greenpeace-től felszólaló Tömöri Balázs környezetvédő aktivista, aki a városi tömegközlekedés fejlesztését és annak környezetvédelmünkre gyakorolt pozitív hatását hangsúlyozta kiemelve a klímapolitikai példamutatást.

A harmadik hozzászóló Perger Imre, a MÁV osztályvezetője és közlekedési szakértő, aki konkrétan, felsorolásszerűen végigment a nyilvánosságra hozott paraméterkönyvön illetve véleménye szerint annak hibás változtatásain. Hozzászólása nagy szakmai tapasztalatról árulkodott. Természetesen az ő hozzászólását is erős taps követte.

Nagyon sok hozzászóló volt még, de előfordultak olyanok is, akik a konkrét témától eltérve nem a járatleépítéshez szóltak hozzá, hanem a mindennapi negatív tapasztalatukat osztották meg a hallgatósággal. Ez egyébként intő jel is lehet a BKV vezetése felé, mert a jelek szerint az ilyen irányú közmeghallgatásokra is szükség lenne. Elnézést kérek azoktól, akik kimaradtak, de a több mint húsz hozzászólást, amúgy sincs értelme itt közölni.

A padsorok között egyébként országgyűlési és önkormányzati képviselő, a közlekedési területen érintett szakemberek is jelen voltak. A teljesség igénye nélkül többek között Katona Kálmán országgyűlési képviselő, Sipos Gábor III. kerületi főépítész, Szénási János IV. kerületi beruházási osztályvezető.

Mindenesetre, Dancs úr (BKV) ígérete szerint jövő héten csütörtökön a Fővárosi Önkormányzat Váci utcai dísztermében folytatódik a közmeghallgatás és a vita az új paraméterkönyv meghatározásáról.

Szerény véleményem szerint ezt a vitát a járatcsökkentés iránya felől nézve nem lehet szakmai alapokon megvitatni, mert ez egész egyszerűen nem megalapozott. Itt konkrét politikai döntésre van szükség, amelyhez a BKV nak, illetve annak vezetőségnek nem sok köze lehet, és éppen ezért van szükség a civil szféra minél nagyobb nyomásgyakorlására, hogy a fővárosi városvezetést rávehessük, hogy letegyen a készülő új paraméterkönyv számunkra negatív irányú módosításáról.

Toplak Zoltán

Élőlánc Magyarországért



Itt láthatók képek az eseményről.

Az Index beszámolója.
 

Képtár térkép

Joomla! Template by Red Evolution - Joomla Web Design